Elektrikli Forklift Aküsü






ELEKTRİKLİ FORKLİFT AKÜSÜ (TRAKSİYONER AKÜ) * SATIŞ VE SERVİS*

a- FORKLİFT AKÜSÜNÜN YAPISI

Kurşun asit bazlı, yüksek volt ve amper değerlerine sahip, deep cycle yani derin deşarj özelliği olan, yüksek amperde enerji ihtiyacını uzun süre zarfında karşılayan, endüstriyel tip akülerdir.

b- FORKLİFT AKÜLERİNDE DEEP CYCLE ÖZELLİĞİ

Deep cycle özelliği kazandırmak için, akünün eksi ve artı plakaları kalınlaştırılarak ve boyutları büyütülerek elde edilir.

c- FORKLİFT AKÜSÜ (2 VOLT HÜCRE GÖZ)
Forklift aküleri her biri 2 volt gözler kendi başlarına bağımsız olarak ve sonrasında seri bağlantıya uygun olarak imal edilirler. Seri bağlantılar yapılarak istenilen voltaj elde edilir. 2 voltluk hücre gözlerin plastik kutusu aküdeki sıvı kaybı göz önünde bulundurularak su ilave kapakları ve yeterince elektrolit (asit) alacak hacimde imal edilirler.

Her hücre göz ayrı ayrı tamir ve bakım olabilecek şekilde dizayn edilmiştir. Forklift akünüzde kapasite düşüklüğü meydana geldiği zaman her 2 volt hücre gözleri ayrı ayrı kontrol edilip arıza tespiti yapılmalıdır.

Forklift aküleri darbe ve sarsıntılara karşı çelik kasa içerisine montaj edilirler.

FORKLİFT AKÜLERİNDE KAPASİTE HESAPLAMASI

Forklift akülerinde volt hesaplanırken, aracın hidrolik sistemini yani çekici ekipmanlarını hareketlendiren elektrik motorlarının volt değeri baz alınır. Volt güç demektir. Forkliftlerde yüksek güç olması için, forklift aküler de yüksek voltta iman edilirler.

Forklift akülerinde amper hesaplamasında ise aracın çalışma süresi baz alınır. Forklift aracınızın elektriksel harcaması saat-amper değeri üzerinden hesaplanır. İlk önce aracınızın çalışma sırasında bir saatte harcadığı amper bulunur. Bu hesaplama ile birlikte forklift akünüzün kaç saat hizmet edeceği ilave edilerek toplam saat amper harcaması bulunur. Böylece forklift aküsünün volt ve amperi meydana çıkar. Forklift akülerinde standar hesaplama bir vardiya yani (6-8) saatlik bir çalışma süresine göre değerlendirilir.

FORKLİFT AKÜLERİNDE ÖMÜR

Forklift aküleri günde bir vardiya (6-8) saatlik bir çalışma süresi üzerinden ortalama 1.000-1.500 şarj-deşarj baz alınarak imal edilirler.
FORKLİFT AKÜLERİ ARIZA SEBEPLERİ
- Sülfatlaşma

- Kapasite zayıflığı

- Patlama

- Sıvı eksikliği

- Şarj eksikliği

- Dengesiz şarj edilmesi

- Periyodik bakımın ihmali
a- Forklift akülerinden sülfatlaşma

Akünün eksi plakalarında oluşan sülfat kristallerinin, plakanın yüzeyini kaplayarak eksi plakayı yalıtkanlaştırmasıdır. Diğer bir deyişle plakanın iletkenliğinin kaybolmasıdır. Sülfatlaşma kurşun asit bazlı forklift akülerinin uzun süre çalıştırmadan bekletilmesi, saf su kullanılmaması ve kısa süre çalıştırılıp az seviyede şarj edilmesi ile meydana gelir.

b- Kapasite zayıflığı

Forklift akülerinde kapasite zayıflığı artı ve eksi plakalardaki bozulma deformasyondur. sebebi ise, imalat hatası veya şarj değerine dikkat edilmemesidir. Yüksek veya düşük şarj hatasından meydana gelir.

c- Sıvı eksikliği

Forklift aküleri yoğun çalışma sebebi ile ısıya maruz kalır. Çalışma (deşarj) sırasında normal olarak sıvı kaybı oluşur. Forklift aracınız vardiyası tamamlanınca da şarj edilme başlatılır. Şarj esnasında da ısı oluşur ve sıvı kaybı meydana gelir. İşte bu şarj ve deşarj döngüsü günde yaklaşık 16-18 saat demektir. Forklift akünüz her gün bu işlemi yapar ve her gün sıvı kaybı oluşur. Bu nedenle periyodik sıvı kontrolünde yapılmalıdır. Bu kontroller ayda bir yapılmalı, saf su kullanılmalıdır.

ç- Şarj eksikliği

Forklift akülerinde şarj düşüklüğü veya yüksekliği, şarj cihazınızla bağlantılıdır. Bu nedenle, şarj cihazınızın dengeli şarj kapasitesine ve şarj ederken otomatik olarak şarj dengesini ayarlaması ve bu sırada şarj tamamlandıktan sonra kapanması gerekir.

d- Dengesiz şarj edilmesi

Forklift aküleri şarj uygulaması yapılırken, şarj cihazı, şarj süresi, aracın çalışma süresi ve şarj edilme kapasitesi göz önünde bulundurulmalıdır. Yalnız şarj edilmesi dikkate alınmamalı, şarjdan sonra akü dinlendirilmelidir. Akünü %80'nin altında deşarja maruz bırakılmamalıdır. Az süreli bir .çalışmadan sonra hemen şarja verilmemeli, uzun bir çalışma süresinden sonra da az şarj edilmemelidir. Dengeli bir şarj ve deşarj süresi uygulanmalıdır.

FORKLİFT AKÜLERİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

- Sıvı (elektrolit) seviye ve değer ölçümü yapılmalı

- Şarj değeri ve süreleri dengeli olmalı

- Şarj cihazı ile akünüz arasındaki bağlantılar kontrol edilmeli

- Akünüzün seri bağlantı kablo ve bişonları temiz tutulmalı

- Fazla veya az sıvı değerleri gözetilmeli

- Akünüzde oluşan patlayıcı gaz nedeni ile havadar bir şarj bölgesi oluşturulmalı

- Şarj veya kontrol sırasında ateşle yaklaşılmamalı

- Bakım ve kontrol sırasında eldiven ve gözlük kullanılmalıdır.


FORKLİFT AKÜLERİNDE UZUN ÖMÜR İÇİN UYARILAR

- Forkliftinizin iş yükü planlamasını yapın

- Forklift aküleri derin deşarj (deep cycle) özelliği olan akülerdir. Tamamen deşarj edilmesi anlamasına gelmez. %80'nin altında deşarj akünüzün ömrünü kısaltır.

- Öğle molasında forklift akünüzü şarja bağlamayın ve dinlendirin

- Periyodik olarak sıvı seviye ve değer ölçümü yapın

- Hızlı (şok) şarj uygulaması yapmayın.

- Sülfatlaşma (kireçlenme) gözlendiğinde teknik servisten destek alın

FORKLİFT AKÜ FİYATLARI

Forklift akülerinde fiyatlandırılma, ilk önce akünüzün arıza tespitinden sonra yapılır. Fiyatlandırma üç şekilde yapılır.

1- Forklift aküsünün bakım fiyatlandırılması

Akü arıza veya sorun tespitinden sonra bakım eksikliğinden kaynaklanan sorunlar tespit edilir. Bakımı yapılır.

2- 2 Volt hücre göz tamir ve değişim fiyatlandırılması

Forklift akünüzün arızalı hücre gözleri, ttespit edilir ve ebatlar (en-boy-yükseklik) volt ve amper değerlerine göre fiyatlandırma yapılır.

3- Forklift akü değişim fiyatlandırılması (yeni akü fiyatı)

Forklift akünüzün ebatları volt ve amper değeri tespit edilir ve fiyatlandırma yapılır.

FORKLİFT AKÜSÜNÜN KULLANILDIĞI DİĞER ARAÇLAR

- Elektrikli forkliftlerde

- Elektrikli hava platform araçlarında

- Endüstriyel tip temizlik makinelerinde

- Trenlerin vagon aydınlatmalarında

- Ağır sanayi tesislerindeki raylı sistemlerde

- Her tip endüstriyel elektrikli araçlarda